-Teater
är som att spela fotboll; någon har hela tiden ansvaret för att
spelet förs framåt, säger Romeo och Julias regissör, Björn Skjefstad.
Det är bara en av hans liknelser
när han beskriver och förklarar pjäsbygget för några av de många
medverkande amatörskådespelarna. Han kan också kalla pjäsen
för "patient" som måste operera bort sådant som är
sjukt. vi måste ta fram det friska!
Björn är
mjuk och lågmäld när han går igenom pjäsen med en mindre grupp.
Scen efter scen analyseras.
- Det är
inte bara Romeo och Julia som har huvudrollerna i den här musikalen,
påpekar Björn. Ibland riktas strålkastarna mot några andra figurer
i pjäsen. Då är det dom som har ansvaret för att spelet förs
framåt.
Han använder
uttryck som associerar till videotekniken. "Vi spolar tillbaka
en bit", "frys den här bilden" eller "ta
det i slow motion".
Det får
folk att begripa bättre, har han noterat. Han använder sig också
av konstnärliga uttryck och talar om att "skissa"
på en scen.
Så tuktas
en amatör! Att regissera och få tyst på över femtio personer
kräver sin man. Björn Skjefstad känner till tekniken. Det är
inte första gången han är med om ett teaterbygge av det här
formatet. På 70-talet kom han till Norberg i Västmanland, där
han var med och regisserade spelet om Norbergsstrejken, en pjäs
som fick stor uppmärksamhet. Det betydde mycket för identiteten
hos människorna i Norberg.
Han har
regisserat ett spel om Karl XII:s fältslag med över tvåhundra
amatörer och för tillfället arbetar han med en lokalrevy om
Avestas dåliga ekonomi. Samtidigt är han engagerad
i ett invandrarprojekt
tillsammans med kvinnor från Bosnien, och ser fram emot ett
stort pjäsbygge om samer.
Lokalhistoria
är hans specialitet, och han har arbetat med teater i trettio
år. Nu är han femtio och bor tillfälligt i Lidköping med fru
och nyfödd son. När Romeo och Julia är tillända
i Lidköping
flyttar familjen tillbaka hem till Norberg.Björn Skjefstad är
lärd. Han har gått flera kurser och suttit som regiassistent
bredvid många regissörer och fört dagbok. En kurs förde honom
till Skinnskatteberg, där han blev god vän med regissören Niklas
Brunius. Sedan
blev det
Stockholm och fortsatta studier i regi.
Och ljuv
musik uppstod...
Samtidigt
som Björn undervisade på Dramatiska Institutet regisserade han
"Spelet om Johanna från Kalhäll". Producent för den
uppsättningen var en kvinna vid namn Biggan Hansson, och nu
fattades bara en kompositör till musikalen om Johanna.
Biggan
fick tips om en viss Lasse Dahlberg. Han sa ja när hon ringde
och frågade om han ville skriva musiken, och ljuv musik uppstod
även mellan Lasse och Biggan!
Lasse,
Biggan och Björn fungerade så bra ihop att de ville fortsätta
samarbetet även efter "Johanna". Det blev musikalen
Romeo och Julia i Stockholmsförorten Handen - ett minst lika
stort teaterbygge som det nu i Lidköping, enligt Björn, men
helt annorlunda.
- Det är
tio år sedan vi satte upp Romeo och Julia i Handen och det är
knappt
man minns
någoting av den föreställningen, säger Björn
Drama med
lokalfärg....
-Förhållandena
i Lidköping går inte att jämföra med dem i Handen. Här finns
ju bl a en sjöfartstradition att ta fasta på, så självklart
måste vi ju ha en båt på scenen! Pjäsen Romeo och Julia är bara
en ram som vi fyller med lokalt innehåll och anspeglingar på
lokala företeelser. Medan vi i Handen kunde se motsättningar
mellan invandrare och lokalbefolkningen ser vi i Lidköping andra
motsättningar - kanske mellan Lidköpingsbor och andra invandrade
svenskar?
- En sak
är klar, säger Björn Skjefstad, och det är att det finns en
inneboende hemlighet i den här ensemblen i Lidköping. Detta
kanske bara är en början....
(Reportage:
Agneta Svanholm)
|