TROLLTIDER
en Familjemusikal
av Lasse Dahlberg
uppförd av KLIV-teatern
1997
Text: Maria
och Camilla Gripe
Sångtexter: Britt G Hallqvist och Camilla Gripe
Musik: Lasse
Dahlberg och Björn Isfält
Regi: Björn Skjefstad
Scenografi: Jompa Ahlgren
Foto: Lars Bägerfeldt
©copyright 1998 - Blåeld Musikteater
|
| tillbaka|bildarkiv
|
|
|
|
Kära publik!
Jag
är teaterregissör för Trolltider och när jag skriver detta
är det tre veckor kvar till premiären. Och just nu undrar
jag om vi ska hinna med att få pjäsen spelklar. För då måste
de bärande rollerna få mycket ledigt från skolan och hur
skall det då gå för dem i de olika ämnena?
|
|
|
|
|
|
|
Jag hoppas att alla, både
publiken och alla på och runt scenen genom teatern får det
så roligt som det bara går. För min del har Trolltider lärt
mig att inte vara rädd för att vara lite barnslig, att inte
vara så allvarsam hela tiden.
Här måste jag säga att Lasse Dahlberg är duktig på
att släppa loss. Du vet, Lasse, han som ansvarar för texterna
och musiken i Trolltider. Livet blir faktiskt roligare att
leva, om jag vågar vara mera barnslig och om jag försöker
komma loss lite och inte vara så rädd.
En dag när vi arbetade med improvisationer på teatern kände
jag att jag inte ville vara vuxen. Lite kusligt!
Det är alltid roligt att arbeta med KLIV-teatern.
I mitt yrke reser jag runt i Norden och regisserar, men
jag ser sällan en så fin teater med en så stark inre vilja
att spela och sjunga som här på KLIV-teatern.
Kära publik! Ta vara pa KLIV-teatern! Teatermänniskor
är ofta känsliga och "spröda" och behöver stöd
för att finnas kvar. Försvara KLIV-teatern och stöd de idéer
och visioner som gruppen har.
Inte får jag skvallra om vad ledningen har för planer
inför framtiden, men 0J vad spännande om dom får som dom
vill!
Tusen tack för att jag fick vara med och spark i
baken och lycka till, både teaterfolk och publik med alla
spelningar på KLIV-teatern.
Många hälsningar från er regissör Björn Skjefstad
|
Kan lärare och föräldrar
stå ut med att vi måste öva så mycket? Jag hoppas på att
dom som spelar med i Trolltider får något annat tillbaka
istället. Att dom lär sig något om troll och äventyr, också
om detta med att våga vara barnslig. Kanske också om hur
det är att vara mobbad, att man måste hjälpas åt i svåra
tider, att det är spännande med återvinning, att brottas
med sig själv och brottas med andra i kravfull gemenskap
och att ha sanslöst roligt!
|
|
|
|
|
|
Producenten Biggan Dahlberg:
En mångårig dröm blir verklighet
- Att sätta upp Trolltider som musikal har varit
en dröm i många, många år, säger Biggan Dahlberg, producent
på KLIV -teatern.
- Trolltider är ju ett material som griper en i hjärtat.
Alla upphovsmännen, författarna Britt G Hallqvist, Maria
och Camilla Gripe, kompositörerna Lasse Dahlberg och nyligen
avlidne Björn Isfält, har känt så varmt för TV-serien att
vi nästan inte vågat göra den stora förändring det innebär
att förvandla 24 julkalenderavsnitt till en musikal på två
timmar. Men alla underbara trollfigurer är förstas kvar
och all musik. Man kommer att känna igen sig - och ändå
är det en helt egen föreställning.
Det här är KLIV-teaterns tredje stora produktion
och den första familjeföreställningen. Det märks också i
rollbesättningen. Många ungdomar finns med i kören och de
två huvudrollerna Daisy och Gloria, spelas av en 15-åring
och en 17-åring.
|
|
|
|
|
|
Det är fantastiskt roligt att samla människor i helt
olika åldrar. Amatörer och professionella arbetar sida vid
sida alla får hjälpas åt, inte minst med det praktiska arbetet
på teatern. Allas kunskaper behövs. Också ungdomarna får
ta ett stort ansvar.
Inför produktionen av Trolltider har Biggan Dahlberg
och KLIV -teatern vänt sig till näringslivet i länet. Och
de har mött ett stort gensvar, kulturen behövs för att locka
människor att flytta till Lidköping med omnejd. Flera företag
är med och sponsrar. Cramo lånar ut sina Baja-major, Mode
Elisabeth står för Häxans underbara hatt. NTF lottar ut
en cykelhjälm vid varje förestallning och alla barn i publiken
får reflexer med sig hem!
Biggan Dahlberg är som vanligt med själv och spelar
en av de större rollerna. Denna gång är hon häxan Mara.
- Jag tycker det är så roligt att på scenen få vara
lite tokig; lite odräglig, inte så snäll och inte alls klok!
Det kan man ju sällan få vara i det verkliga livet
(Repotage:Eva Kaijser)
|
|
|
|
|
|
Författarna Maria och Camilla Gripe:
Gemensamma fantasier blev Trolltider
- Trollen och de andra figurerna i Trolltider har
sin upprinnelse i de djupa småländska skogarna intill vårt
sommarställe i Aneby. Där vandrade jag med Camilla när hon
var liten, och det var där vi fantiserade kring troll och
skogsmystik.
För
Maria Gripe har trollen i Trolltider alltid funnits - i
fantasin. Men de fick ligga länge och vänta på att få en
dramatisk gestaltning. Först på äldre dar, när hon redan
skrivit över 30 böcker, fått många priser och blivit en
av våra mest lästa barnboksförfattare, först då kom en förfragan
från TV om att göra en julkalender. Då hade dottern Camilla,
också författare, hunnit bli 30 år och tillsammans började
de skriva ner sina gemensamma barndomsfantasier till en
hel berättelse.
Det var underbart att se hur berättelsen växte fram
i studion, minns Camilla Gripe. Hur alla inblandade - regissör,
skådespelare, musiker - inspirerades av trollen och hur
till exempel dekoren byggdes upp i jätteformat. Trollen
är ju bara 15 cm höga - en blåbarsbuske blir ju som ett
stort träd! Det var väldigt lekfullt och fantasieggande.
Vad är det för skillnad på troll och vättar?
Vättarna är ju hustomtar! Det är människoliknande
varelser. Som inte har någon svans. Trollen däremot har
svansar och stora öron. Ändå är de vackra...
Vilka är era favoriter?
Alla är ju underbara, säger Maria Gripe. Men jag
har en klockarkärlek till Mara. Hon är så överraskande,
man accepterar henne direkt trots att hon är elak, småstygg
och triumferande. Utan henne hade hela historien blivit
för söt.
Att Trolltider nu sätts upp som musikal på scenen
tycker både Maria och Camilla är bara roligt.
-Det var ju så mycket musik redan i TV serien, så
den passar säkert utmärkt som musikal, tror Camilla Gripe.
Men man skall akta sig för att jämföra musikalen med TV-versionen.
Det är helt två olika saker.
(Repotage:Eva Kaijser)
|
|
|
|
|
Kompositören Lasse Dahlberg:
Kören bär hela musikalen
-Den stora utmaningen har varit att omvandla denna
TV-klassiker till en teatermusikal på scenen, säger Lasse
Dahlberg, kompositör och musikalisk ledare för KLIV-teatern.
Tillsammans med Björn Isfält skrev han musiken till
de 24 avsnitten i TV:s julkalender 1979. Ingen anade då
hur älskad och omtyckt denna TV-serie skulle bli. Den har
sedan dess sänts i repris flera gånger - det finns inte
många barn i Sverige som inte känner till Daisy, Gloria,
Dorabella, Gorm och de andra trollen.
En viktig orsak till seriens popularitet har varit
den härligt, smittsamt livsglada musiken.
Musiken skulle bygga på enkelhet och rytm - det gäller
också nu när TV-serien gjorts om till en scenversion. I
TV var Trolltider en teaterföreställning med sång. I den
här nya versionen är Trolltider en musikal med körpartier
och mycket nyskriven musik. 40 sångare på scenen. Kören
får agera stenar, buskar,fåglar och hela skogen är besjälad
med ljud.
För Lasse Dahlberg är TV och teater två helt skilda
ting. TV bygger på närbilder och spännande ansikten, teater
är en totalupplevelse där man inte kommer den enskilda människan
så nära. Det är därför kören och musiken blir en så viktig
del av hela föreställningen.
Senast Lasse Dahlbergs musik hördes i Lidköping var
vid invigningen av det nya Vänermuseet. Då uruppfördes hans
balettstycke Varma Vågor Vid Vänern" för 5O dansare,
60 körsångare och en liten orkester. Det blir tvära kast
att därefter skriva musik till en familjemusikal.
-Jag tycker att det är väldigt inspirerande att utgå
från bra texter och skriva musik som passar in i ett visst
sammanhang.
Amatörerna på KLIV-teatern är en så entusiastisk
ensemble. Det gör att jag vågar experimentera musikaliskt
och det är vansinnigt roligt.
(Repotage:Eva Kaijser)
|
|
|
|
|
|
|
|
Ellinor Rask är nio år och har varit medlem i KLIV
en stor del av sitt liv.
- Jag var med i Romeo och Julia uppsättningen. Mamma (Kicki
Rask) gjorde scenografin till den föreställningen.
Ellinor tyckte att det var jättekul att vara med i Romeo och
Julia. Efter att ha tagit en paus under Canterbury Tales tar
hon nu nya tag i Trolltider.
-Jag är minivätten. Jag får ha hängslebyxor och stora tofflor.
Men sminket har jag inte fått än, berättar Ellinor när jag
frågar vad hon spelar.
Det har blivit många repetitioner under våren.
- Jag
har repat minst två gånger varje vecka och eftersom jag
bor ute pa Kållandsö blir det en hel del resor också.
Men det är det värt! Jag tycker detta är så kul!
Skolan
och läxorna då?
- Inget
problem och har jag läxor gör jag dem pa KLIV - Repetitionerna
är roliga.
Fast regissören Björn är sträng ibland men det blir ju bra
och det är det som är huvudsaken!
Ellinor
funderar en stund på frågan om hon är nervös innan föreställningarna.
- Nej..nja..jo,
det är nog lite nervöst precis innan, men det går över när
jag kommer in på scenen och börjar sjunga.
Framtidsdröm
som skådespelerska?
- Nja..kanske.
(Reportage:
Kajsa Hallberg)
|
|
|
Rimkonstnären Britt G. Hallqvist:
Att skriva poesi är att sväva
"Lilla lykta lys i mörkret så att mina fötter
ser. Hjälp dem så de inte snubblar ge mig mod, jag ber.
Tack nu är jag stark och stor större än jag nånsin
tror"
Grottor, vild natur och stora träd som man kan hänga
i med knävecken. Sådan var den barndomsmiljö på Gotland
som Britt G. Hallqvist växte upp i på 2O-talet. Det var
en fantasifull, äventyrsfylld barndom där hon var ensam
flicka bland fem busiga bröder.
Genom sitt långa liv har Britt G. Hallqvist behållit
barnet levande inom sig. Hennes dikter, verser, rim ocb
ramsor hoppar och skuttar, skrattar och undrar. De är precis
så klurigt kloka som bara riktigt små barn kan vara när
de betraktar världen. Britt G. Hallqvist har lekt och arbetat
med ord hela sitt liv. Hon har översatt stora dramer av
Shakespear och Goethe, hon har skrivit läroböcker och mängder
av vackra psalmer som älskas av gammal som ung.
Men helst av allt skriver hon poesi för barn - fast
hon tycker inte man ska dra så skarpa gränser mellan barn-
och vuxendikt. Många dikter för vuxna kan passa barn också,
menar hon. Och många av hennes barnpsalmer är mycket omtyckta
av äldre.
Trolltider minns hon som det första stora projektet
tillsammans med Lasse Dablberg. Sedan skrev de bland annat
en barnopera tillsammans - Sagoprofessorn - som spelades
på Stockholmsoperan. Därefter har hon varit en ofta förekommande
gäst hemma hos Lasse ocb Biggan i Västerplana på Kinnekulle.
Deras senaste samarbete gällde KLIV-teaterns föregående
produktion av Canterbury Tales. Det var Britt G. Hallgvist
som stod för den svenska översattningen av de mustiga och
frispråkiga medeltida versraderna. För trots de många fromma
psalmerna kan Britt G. Hallqvist plocka fram en helt annan,
burlesk verskonst. Ofta med mycket humor i.
Har man tur kan man få höra benne läsa sina egna
underfundiga, sorglustiga eller drastiska verser i någon
av de gamla kyrkorna runt Kinnekulle. Om man har tur...
(Reportage:Eva Kaijser)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bernt
Franckie som har ritat kostymerna:
Kläderna skall vara en fröjd för ögat
Bernt
Franckie jobbar halva året som konstnär och andra halvan
av året som scenograf på TV. Det är han som ritat kostymerna
till Trolltider. Det är efter hans skisser och anvisningar
som sömmerskorna Gunnel Gustafsson och Linda Pohlenz sytt.
Och
han har lång erfarenhet. Redan 1968 började han på TV som
scenograf. Vem känner inte till Beppes Godnattstund där
han gjorde scenografin och lånade sin röst till dockan Hungran.
"Beppe, får jag fråga dig en jätte enkel sak som du
kanske kan svara på", den frasen känner säkert de flesta
till som sett serien.
-Kläderna
har stor betydelse. De skall vara en fröjd för ögat samtidigt
som de skall skapa en karaktär för skådespelaren, säger
Bernt Franckie.
Han
började sitt arbete med att läsa igenom manus. Och efter
att ha hört Maria Gripes funderingar om hur trollen skulle
se ut började han skissa. Han såg flera av skådespelarna
i KLIV-teaterns förra uppsättning, Canterbury Tales, och
hade dem i bakhuvudet.
Men
han har inte haft TV-serien Trolltider i tankarna när han
tecknat utan har skapat sina egna små troll och figurer.
- Att
göra en barnföreställning innebär att man måste vara extra
tydlig och direkt. Allt måste gå fram och klinga ut ordentligt.
Återvinningstänkandet
har lyst igenom även här liksom i scenografin. Det har samlats
in både tyg och skinnbitar till kostymerna.
-Jag
är verkligen nöjd och tycker att sömmerskorna är skickliga
och har gjort ett jättejobb.
Då
är det bara premiären kvar.
(Reportage: Kajsa Hallberg)
|
|
|
|
|
|
|
Scenografen
Jompa Ahlgren
Återanvändning speglar sig i scenografin
Jompa
Ahlgren har gjort sceno- grafin till Trolltider.
- Det
är ett mycket intressant och roligt arbete. Jag tvekade
inte en sekund när jag blev tillfrågad.
Men
Jompa är långt ifrån nybörjare. Han har gjort scenografi
åt Länsteatern innan och till vardags är han konstnär. Men
han försörjer sig även som teckningslärare på högskolan
i Skövde.
- Det
gäller att ha en bra idé när man sätter igång. Sen är det
bara att köra.
- Scenografin
till Trolltider har jag byggt på motsättningarna mellan
staden Lidköping och det orörda Kinnekulle. Kanske är motsättningen
överdriven men jag har byggt en stor del på den. Lidköping
står för det lite moderna, blanka grejor, fabriksskorstenar,
rör. Där bor Vätten.
- Sen
är det det orörda Kinnekulle, där Häxan bor. Kinnekulle
är skog och grottor, Mörkeklevsgrottan.
Att
få teaterpubliken att känna sig delaktig är viktigt. Publiken
kommer in genom stubben och går genom scenografin. De ska
känna sig små. Trollen är ju bara 15 cm höga egentligen.
- Det
är stor skillnad mellan TV och teater. I TV har man mer
möjligheter. Där kan man ju styra tittarna och bygga upp
flera olika scenerier. Här måste alla miljöer finnas på
scenen på samma gång. Sedan får man ändra genom olika knep
så som ljus mm.
Så
här tre veckor före premiären spikas, målas det och sågas
för fullt.
Han
har haft hjälp av flera flinka snickare som skall få allt
färdigt till premiären.
- Det
ar klart att vi hinner även om det är lite stressigt nu
det sista. Men det hör till.
De
flesta idéer har han kunnat genomföra utan större problem.
Men som han säger, "Det är klart att man ändrar under
resans gång, man ser ibland att det inte fungerar med hur
skådespelarna skall agera men då är det bara att ändra."
Återvinning
har varit nyckelordet för KLIV-teaters tidigare uppsättningar,
likaså denna gång.
- Ungefar
95% av materialet är gammalt. Vi har fått köpa in några
masonitskivor plus lite andra saker.
Jompa
har också samarbetat till stor del med rekvisitören Kicki
Rask.
- Gränserna
är ganska flytande mellan våra arbeten. Så vi har hjälpts
åt en hel del. Allt skall ju göras!
(Reportage:Kajsa
Hallberg)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Välkommen
kära teaterpublik!
"När trollen har samlats från öst och från
väst då vet hela skogen att då blir det fest.
Då hukar sig häxor och ropar: "0 ve" och under
ett asplöv darrar en fe.
När trollen har samlats från öst och från väst, vet alla
säkert att då är det fest!"
Med
stor kärlek, respekt och tacksamhet till TROLLTIDERS upphovsmän
Maria och Camilla Gripe, Britt G Hallqvist, Lasse Dahlberg
och Björn Isfält presenterar KLIV-teatern TROLLTIDER som
familjemusikal.
Vi
har gjort det med stor entusiasm, under tidspress och mycket
dålig ekonomi, vi har gjort det med körsång, musik och fantasi.
Vi
har gjort det med omgivningens stöd och glada tillrop.
TACK
för material och tjänster och ett oerhört stort engegemang
ifrån privatpersoner, industri, näringsliv, kommun, landsting,
länsarbetsnämd, arbetsförmedling och studieförbund!
TACK
snickare, sömmerskor, rekvisitörer för tålamod, fantasi
och gott hantverk!
Och
TACK kära ensemble! Ni som utan att någonsin klaga över
väntan och kalla lokaler, generöst bjudit på glädje, kunskap,
kreativitet och en oerhörd vilja att genomföra denna musikal.
Ett
särskilt TACK till KLIV:s fantastiska ungdomar, som med
skratt, ansvar och otrolig energi bjuder på infall och egna
lösningar! Låt dom synas i press och media!
Det
ger hopp och tillförsikt inför framtiden.
"Det
är en dag i morgon också! Nå´t att glädja sig åt eller hur?"
Vi
på KLIV-teatern hoppas att Trolltider blir en fest också
för er!
Biggan
Dahlberg
Producent och teateransvarig
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| tillbaka|bildarkiv
|
©copyright
1998-2003
created by
Nehlins WebDesign
Mats Nehlin, Källby
mats@nehlin.com
|